Lahjaksi unikuplia

Jos Nukku-Matti on kateissa, mitä tehdä, että nukkuisi paremmin ja palautuisi arjen ja työn rasituksista?

Unihäiriöt ja erilaiset unettomuusongelmat ovat lisääntyneet ja ne ovat myös paljon esillä mediassa. Hyviä ohjeita ja neuvoja niin liikuntaan kuin ruokavalioonkin liittyen on myös paljon tarjolla.  Oma suosikkini on liikunta luonnossa myös päiväaikaan, jos vain mahdollista. 

Keskityn tässä tekstissä enemmän mielen ja ajattelun vaikutuksiin unettomuuteen liittyen. Mitäpä jos antaisi lahjaksi itselleen somekuplien sijaan itse tehtyjä unikuplia?

Uniongelmien taustalla voi olla hyvin monenlaisia asioita. Yleistä on eri syistä johtuva, päälle jäänyt stressi- ja ylikuormitustila. Aivotutkijat ovat varoitelleet jo jonkin aikaa jatkuvasta ”on-line” elämästä. Keskittymiskyky ja muisti alkavat pätkiä. Älylaitteet ovat hyviä renkejä, mutta huonoja isäntiä. Unilääkkeet ovat myös jatkuvassa käytössä todettu huonoksi hoitovaihtoehdoksi.

Lempeä aikalisä itselle

Mitäpä jos muistuttaisi itseään lempeästi elämän perusasioista. Kuten hengittämisestä, hyväksymisestä ja hellittämisestä. Vuorokaudessa on edelleen vain ne 24 tuntia.

Koko kehon ja pallean avulla tapahtuva syvähengitys auttaa hermostoa hidastamaan tahtia.  Mitäpä jos miettisi, mikä saa minut rauhoittumaan, ja sinkoilevat ajatukset jotenkin aisoihin. Ihminen on taitava omilla ajatuksillaan saamaan itsensä ylikierroksille. Välillä on hyväksi myös kaikenlainen luova haahuilu ja hulluttelu ilman suurempia tavoitteita. Kaikki mikä vähentää stressihormonin eritystä on hyväksi, varsinkin iltaisin.

Vähennä ärsykkeitä

Päiviin voi lisäillä ”tylsiä hetkiä” ilman puhelinta ja kalenteria. Seuraavalla juna- tai bussimatkalla voi kokeilla keskittymistä hengitykseen ja maisemiin puhelimen sijasta. Voi kokeilla antaa itselleen luvan vain olla ja antaa ajatusten harhailla. Tylsyys on ajoittain hyvä asia, ei aina tarvitse olla säpinää ja  ”kivaa” tai suorittamista maksimitehoilla. Voi kokeilla myös onko elämän jatkuvaa aikatauluttamista mahdollisuus vähentää.

Uskon, että ihmiselle on hyväksi välillä pitää ”tyhjiä” päiviä, ilman kelloa. Kannattaa tutkia mistä voi luopua, ja vetää se yli kalenterista. Lahjaksi voi saada uusia oivalluksia, pyytämättä ja ponnistelematta. Luovuuskin voi heräillä, kun sille tulee mielessä riittävästi tilaa.

Vertaistukea ja uusia näkökulmia

HOT eli Hyväksymis- ja omistautumisterapia on tutkitusti saanut aikaan hyviä tuloksia pitkittyneen ja liiallisen stressin hoidossa. Uniryhmissä on usein tullut esille, miten vaikeaa on hyväksyä asioita ja vaikeinta kaikesta on usein hyväksyä itsensä, sellaisenaan. Sisäinen ääni valittaa milloin mistäkin, varsinkin aamuyöllä. Sitkeitä negatiivisia uskomuksia on hyvä tutkia ja muokata joko terapiassa tai ryhmissä, joissa on mahdollisuus vertaistukeen ja kokemusten jakamiseen. Itsemyötätunto on myös hyvä vaihtoehto rauhoittumiseen ja kierroksien laskemiseen iltaisin.

Sisusta oma unikupla

Mitäpä jos näin joulun alla siivoisi omia ajatuksiaan turhasta roinasta ja antaisi itselleen lahjaksi iltaisin unikuplia. Kuplan voi sisustaa mielikuvissaan itselleen mieleiseksi. Unikuplassa kukaan ei vaadi tai kiirehdi. Siellä vallitsee rauha ja hyvä tahto, jos niin haluaa. Kuplassa olet hyväksytty ja turvassa. Sinne voi kutsua Nukku-Matin tai Uni-Maijan jos siltä tuntuu.

Toistaminen ja älylaitteiden sulkeminen auttaa oman turvallisen unikuplan vaalimisessa iltaisin.  Tietoiset läsnäoloharjoitukset auttavat tutkitusti mielen ja kehon  rauhoittamisessa ja toisto tehostaa niiden vaikutusta.

Eläimistäkin ehkä voisimme ottaa mallia tässä asiassa. Ne pitävät yleensä huolta omista rytmeistään ja osaavat ottaa tarvittaessa rennosti tässä ja nyt. Koiramme on esimerkki mestarinukkujasta, Pepellä on usein myös oma Mollis vieressä.

Näin joulun alla laittaisin lahjapakettiin kaikille höyhenen keveitä, hymyileviä UNIKUPLIA, mausteena hyväksymistä, halailuja ja hellittämistä.

Levollista Joulua!

Post navigation